tiistai 2. lokakuuta 2007

Maria islamissa

Johdanto täällä.

Ainoa nainen, jonka Koraani mainitsee nimeltä on Maria. Nimi on arabiaksi varsinaisesti Marjam (1). Hänestä puhutaan varsin kunnioittavasti ja hänen roolinsa on verrattain suuri - ja sisältää ristiriitaisia piirteitä.

Nimi Maria esiintyy Koraanissa sangen usein johtuen siitä, että Jeesusta kutsutaan erittäin usein Marian pojaksi (2). Koraanin mukaan Maria todella on Jeesuksen äiti ja se korostaa Marian siveyttä ja opettaa Jeesuksen neitseestäsyntymistä (3).

Muut Marian sukulaisuussuhteet tekevät asiasta mielenkiintoisen. Hänethän esitellään Koraanissa paitsi Jeesuksen äitinä, myös Imranin tyttärenä ja Aaronin sisarena:
Imranin vaimo sanoi: "Herrani, minä vihin sinulle sen, mikä kohdussani kasvaa. Ota se vastaan minulta. Sinä ole Kuuleva, Tietävä." Kun hän synnytti, hän sanoi: "Herrani, olen synnyttänyt tytön" - mutta Jumala tiesi parhaiten, mitä hän oli synnyttänyt - "eivätkä poika ja tyttö ole samanlaisia. Olen antanut lapselle nimeksi Maria, ja anon Sinulta turvaa hänelle ja hänen jälkeläisilleen kirottua Saatanaa vastaan". (4)
[Jumala on esittänyt vertauksen Faraon vaimosta... ja] Samoin Mariasta, Imranin tyttärestä, joka oli siveä ja johon puhalsimme henkemme niin että hän uskoi Herransa sanoihin ja Hänen kirjoihinsa. Hän oli tosiaan nöyrä. (5)
Hän palasi kansansa luo kantaen lasta sylissään, ja he sanoivat: "Maria, olet tehnyt ennenkuulumattoman teon- Aaronin sisar, ei isäsi ollut paha mies eikä äitisi tehnyt huorin." (6)
Aivan samoin, kuin Koraani puhuu vain yhdestä Mariasta, se mainitsee samoin vain yhden Aaronin - Mooseksen veljen (7). Maria, eli Marjam, siis esitellään tämän Aaronin sisarena.


Raamatussa yli tuhat vuotta Koraania vanhempi Vanha testamentti puhuu myös Aaronin sisaresta:
Naisprofeetta Mirjam, Aaronin sisar, otti käteensä rummun, ja kaikki naiset seurasivat häntä tanssien ja rumpua lyöden. (8)
Mooseksella ja Aaronilla on Raamatun mukaan Mirjam -niminen sisko. Heistä puhutaan yhdessä (9). Sisaruskolmikon isä on Raamatun mukaan Amram (10).

Raamatussa Mirjam, Amramin tytär ja Aaronin sisar (myös Mooseksen).
Koraanissa Marjam, Imranin tytär ja Aaronin sisar (myös Mooseksen).

Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan Imran vastaakin Raamatun Amramia, ja Koraanin Maria eli Marjam vastaa sekä Uuden testamentin Mariaa että Vanhan testamentin Mirjamia (11). Ero kirjoitusasussakin on looginen; vastaavasti Raamatun nimen Aabraham arabialainen kirjoitusmuoto on Ibrahim. Näyttääkin siis siltä, että Koraanissa on sekoitettu kaksi naista Maria ja Mirjam, joiden välillä ehti kulua useita satoja vuosia.

Tälle ristiriitaisuudelle on tarjottu muutamia selityksiä, kuten että kysymyksessä olisikin joku toinen Aaron tai että titteli Aaronin sisar ja Imranin tytär olisivat vertauskuvallisia. Se, että kysymys on kirjaimellisesti Imranin tyttärestä käy kuitenkin hyvin selväksi tämän postauksen ensimmäisestä Koraani-lainauksesta: Imranin vaimo puhuu omassa kohdussaan kasvavasta lapsesta, jonka sitten nimeää Mariaksi. Sopiikin siis tarkkaan arvioida näiden ristiriidalle tarjottujen selitysten uskottavuus. Suomen johtavan islamtutkijan Jaakko Hämeen-Anttilan arvio näkyy ylläolevassa kappaleessa.

Enpä minäkään voi muuta kuin yhtyä tähän: hehän ovat kuin kaksi Marjaa, ja ovatpa tainneet Koraanissa mennä sekaisin.




1 Jaakko Hämeen-Anttila, Koraanin selitysteos (1997) s. 34; vastaavasti englanninkielisen Al-Hilali -Khan Koraanikäännöksen alaviite jakeeseen 3:36 : Maryam
2 Mm. 2:87, 4:157, 5:17, 9:31, 19:34 ja monet monet muut kohdat
3 19:16-34
4 3:35,36
5 66:12
6 19:27,28
7 Mooseksen ja Aaronin veljeys: mm. 7:142, 19:53, 20:30, 23:45, 28:34
8 2.Moos.15:20
9 Mm. 4.Moos.12
10 4.Moos 26:59 ja 2.Moos.6:20
11 Jaakko Hämeen-Anttila, Koraanin selitysteos (1997) s. 34 sekä Johdatus Koraaniin s.156

2 kommenttia:

Mika kirjoitti...

Kävin etsimässä internetistä tietoja islamin mariakuvasta. Tästä pääsin hyvin alkuun. Kiitos!

Hep_puli kirjoitti...

Kiitos kiitoksista! Mukavaa, että kirjoituksestani oli jollekin apua.