tiistai 11. syyskuuta 2007

Koraanin kokoamisesta

Johdanto täällä.

Aikaisemmassa kirjoituksessani osoitin, että nykyisissä Koraaneissa on olemassa eroja ja että on syytä epäillä valikointia ja muutoksiakin tapahtuneen. Tässä kirjoituksessa käsittelen lyhyesti Koraanin kokoamisen vaiheita.

Muhammadhan ei itse koonnut Koraania. Islamin oman perimätiedon, hadithien, (1) mukaan Muhammadin jo kuoltua hänen seuraajansa epäröivät sellaisen tekemistä mihin heidän profeettansakaan ei ollut ryhtynyt tai käskenyt:
"Therefore I suggest, you (Abu Bakr) order that the Qur'an be collected." I said to 'Umar, "How can you do something which Allah's Apostle did not do?" 'Umar said, "By Allah, that is a good project." (2)

En tiedä voisiko tämä liittyä siihen, mitä perimätieto kertoo Muhammadin sanoneen vielä eläessään. Hänen kerrotaan suositelleen erityisesti neljää Koraanin taitajaa, joihin Umar sen enempää kuin Abu Bakr'kaan kuuluivat.
"Ottakaa (ja oppikaa) Koraani neljältä: Abdullah bin Masud, Salim, Mu'adh and Ubai bin Ka'b" (3)
Myöhemmin kokoamisessa häärivät Muhammadin kirjuri Zaid ibn Thabit ja kolmas kalifi Uthman, eivätkä hekään kuulu yllälueteltuun joukkoon. Noista Muhammadin tiettävästi suosittelemista ainakin Ubai bin Ka'bilta ja Abdullah bin Masudilta tunnetaan varianttikoodeksit, joissa esiintyy variantteja tekstissä, suurien järjestys ja lukumääräkin poikkeavat (4) . Perimätiedon mukaan Uthmanin johdolla laaditusta materiaalista tehtiin virallinen versio, josta lähetettiin kopiot eri puolille islamilaista maailmaa. Tähän virallistamiseen liittyi määräys polttaa kaikki muu tästä poikkeava Koraani-materiaali, olipa kyse sitten käsikirjoituksen palasista tai kokonaisista kopioista:
'Uthman sent to every Muslim province one copy of what they had copied, and ordered that all the other Quranic materials, whether written in fragmentary manuscripts or whole copies, be burnt.' (5)

Tämä tuhoamisoperaatio puhuu minusta edelleen vahvasti sen puolesta, että Koraanin varhaisvaiheisiin liittyy muutoksia ja erimielisyyksiä. Jos missään vaiheessa ei olisi ollut mitään eroja, mikä tarve muun Koraani-materiaalin polttamiselle olisi ollut?

Muhammad ei Koraanin kokoamiseen ryhtynyt. Hänen seuraajansakin epäröivät. Kokoajat eivät tulleet Muhammadin suosittelemasta joukosta, ja perimätieto kertoo virallistamisoperaatiosta, johon liittyy vanhojen kokoelmien tuhoaminen. Jokaisella kirjalla on vaiheensa. Koraaninkin kohdalla ollaan kaukana siitä, että kyseessä olisi itsestäänselvästi taivaallisen kirjan kopio, jonka muotoon ja sisältöön ihmisillä ei voisi olla minkäänlaista osuutta.




1 Mainittakoon, että länsimainen tutkimus suhtautuu tähän perimätietoon (hadith) kriittisesti. Jaakko Hämeen-Anttilan (Johdatus Koraaniin, Gaudeamus, Helsinki 2006 (2.painos)) mukaan perimätieto näistä "600-luvun tapahtumista perustuu arabiaksi kirjoitettuun keskiaikaiseen materiaaliin, joka on valtaosiltaan aikaisintaan 800- ja 900-luvuilta peräisin, ja vain ani harvoissa tapauksissa 700-luvun lopusta. Lisäksi vanhimmat tekstit ovat säilyneet yleensä vain huomattavasti myöhempinä kopioina, joissa interpolaatioiden, myöhempien lisäysten vaara on huomattava, puhumattakaan tekstin turmeltumisen ja tahallisen muokkaamisen vaaroista."
2 Bukhari, Vol 6, Book 61, Num 509
3 Bukhari, Volume 6, Book 61 Number 521
4 Ahmad von Denffer, Ulum al Quran - An Introduction to the Sciences of the Qur'an, luku 2
5 Bukhari
Vol 6, Book 61 Num 510

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Mitä mieltä olet siitä että Koraani olisi ollut alunperin arameankielinen


href="http://en.wikipedia.org/wiki/The_Syro-Aramaic_Reading_Of_The_Qur%27an">lähde