keskiviikko 26. syyskuuta 2007

Koraanin sanoman kehittymisestä

Johdanto täällä.

Koraanin suurat eivät ole aikajärjestyksessä, eivät liioin järjestettyinä teemojen mukaan, vaan lähinnä pituusjärjestyksessä niin, että pisimmät ovat alussa ja lyhyemmät pääsääntöisesti lopussa. Islamilainen perimätieto ja länsimaisetkin tutkijat ovat tutkineet suurien ajoitusta ja siten sanoman ja tyylin kehittymistä.

Muhammadin alkuvaiheen sanomaa oli esimerkiksi muistutus viimeisestä päivästä ja siitä, että kaiken takana on Luoja. Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan alkuvaiheen suurat korostavat Jumalan voimaa ja niissä on vahva sosiaalinen sanoma. Ihmisen velvollisuus olla kiitollinen Jumalalle heijastuu siihen, että pitäisi olla jalomielinen ja antelias muita ihmisiä kohtaan (1). Mikäpä ettei - tämähän kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Myöhemmin lähettilään sanomaan tulee kuitenkin mukaan asioita, jotka kuulostavat ihan tavallisilta miehen toiveilta.
  • Ahaa, Muhammadille kuuluu viidennes sota-/ryöstösaaliista (2).
  • Kappas, Muhammadilla on aivan omat vapaudet vaimojen valinnassa: Muhammadilla oli 11 vaimoa, kun muut saavat tyytyä Koraanin mukaan vain neljään (3)
  • Muhammad saa valita vaimonsa varsin vapaasti omin säädöksin ennen muita uskovia (4)
  • Muhammadin vaimot eivät saa mennä koskaan uusiin naimisiin (5)
  • Muhammadin vaimojen riitoihinkin puututaan Kaikkivaltiaan taholta (6) - Jumala voi tarvittaessa antaa Muhammadille parempia vaimoja oikuttelevien tilalle
  • Ääntä ei saa korottaa Muhammadin lähistöllä, hänelle ei saa puhua karkealla äänellä niin kuin toisille puhutaan, ja oikeastaan pitää jäädä profeetan talon eteen odottamaan kunnes hän itse päättää tulla ulos (7).
Kaikki ylläolevat ovat Muhammadin myöhäisemmän toiminnan ajalta, ns. Medinan kaudelta, jolloin hänelle oli jo kertynyt valtaa ja vaurautta.

Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan Muhammad oli toimintansa alkuvaiheessa myös hyvin runokielteinen. "On mahdollista, että runoilijat ovat pilkanneet Muhammadia Mekan pakanoiden pyynnöstä tai yleensä vain perinteellisen pakanuuden johtavina edustajina." (8) Tästä syystä Koraanissa tuomitaan runoilijat ensin ankarasti:
Runoilijoiden suura 26:221-226

221 Kerronko kenelle paholaiset tuovat viestejään?
222 Ne tuovat niitä valehteleville syntisille,
223 jotka kallistavat paholaisille korvansa, vaikka useimmat niistä valehtevat.
224 Harhaantuneet seuraavat runoilijoita.
225 Etkö näe, kuinka he vaeltavat joenuomissa
226 ja sanovat sellaista, mitä eivät tee

227 paitsi ne, jotka uskovat, tekevät hyviä töitä, muistavat usein Jumalaa ja puolustautuvat vasta, kun heille on tehty vääryyttä? Väärintekijät saavat kyllä tietää, mille tielle ovat kääntyneet.
Myöhemmin kuitenkin Muhammadin menestyksen myötä runoilijoiden suhtautuminen Muhammadiin muuttui. Hämeen-Anttila kirjoittaa: "Medinan kaudella myös Muhammadin puolelle asettui runoilijoita, kuten Hassan ibn Thabit, jotka puolustivat Profeettaa perinteisin keinoin, häntä ylistävillä ja hänen vastustajiaan solvaavilla runoilla. Jae 227 erottuu tyylinsä takia selkeästi myöhemmäksi lisäykseksi, joka liittynee tähän uuteen tilanteeseen, kun osa runoilijoista taisteli sanoillaan islamin profeetan puolesta: nämä eivät tietenkään olleet harhaantuneita." (8)

Tässä on mahdollista vain esitellä erittäin pintapuolisesti muutamaa Koraanin sisällön kehittymiseen liittyvää seikkaa. Vastaavaa ilmestyksen täydentämistä myöhemmillä jakeilla on tapahtunut paljon muuallakin (esim.53:23) - vaikka toki lisäykset itsekin lienevät Muhammadilta peräisin.

Jotta Koraani voisi olla totta, sen täytyisi todella olla sanasta sanaan saneltua ilmestystä ilman vähäistäkään ihmisainesta. Minulle tällainen sanoman luonnollisen sopiva kehittyminen tilanteen mukaan on yksi niistä tekijöistä, jotka puhuvat Koraanin jumalallista alkuperää vastaan.




1
Jaakko Hämeen-Anttila, Johdatus Koraaniin, s.105
2
8:41
3
4:3
4
33:50
5
33:53
6 Suura 66

7
49:1-5: Uskovaiset, älkää olko röyhkeitä Jumalan ja Hänen lähettiläänsä edessä, vaan pelätkää Jumalaa, sillä Hän on Kuuleva, Tietävä. Uskovaiset, älkää korottako ääntänne yli profeetan äänen älkää puhuko hänelle karkealla äänellä niin kuin puhutte toisillenne, etteivät teidän tekonne menisi hukkaan teidän tietämättänne. Niiden sydäntä, jotka hiljentävät ääntään Jumalan lähettilään luona, on Jumala koetellut hurskauden tähden. Heitä odottaa anteeksianto ja suuri palkka. Useimmat niistä, jotka huutavat sinulle ulkoa, ovat tietämättömiä. Heidän olisi parempi odottaa kärsivällisesti, kunnes tulet ulos heidän luokseen. Jumala on Anteeksiantava, Armelias. (Suomennos Hämeen-Anttila)
8 Jaakko Hämeen-Anttila, Koraanin selitysteos (Basam Books Oy 1997) s.123.

Ei kommentteja: